+375 17 306-33-39 +375 29 578-94-27 +375 29 357-00-00

Программа курса “Подготовка к централизованному тестированию по английскому языку”

Лексика

  1. Словообразование

Суффиксы

имен существительных: -or, -er, -ion (-tion, -sion, -ssion), -ness, -ment, -dom, -ship, -ty, -hood,       -ist, -ism, -ese;

имен прилагательных: -ful, -ous, -able (-ible), -y, -ian, -an, -less, -(ic)al, -ive; -ish, -ent, -ant.

 имен числительных: -teen, -th, -ty;

наречий: -ly;

глаголов: -ize (-ise), -en, -ate, -fy; dis-, mis-.

 Префиксы un-, in-, im-, il-, ir-;

глаголов: re-, en-.

  1. Слова, представляющие трудности для различения:
  • лексические синонимы: do/make, except/besides, teach/study/ learn, as/like, tell/say/speak, learn/know/find out, hear/listen (to), lie/lay, food/meal, borrow/lend, between/among, look/watch/see, come/go;
  • грамматические синонимы: few/little, many/much, other/another, either/neither;
  • прилагательные/наречия: hard/hardly, good/well, so/such, late/ lately, bad/ badly;
  • действительные и страдательные причастия в функции опреде­ления: exciting/excited, worrying/worried, boring/bored, interesting/ interested, disappointing/disappointed, surprising/surprised, frightening/ frightened, terrifying/ terrified, irritating/irritated.

 Грамматика

М о р ф о л о г и я

  1. Имя существительное

Исчисляемые и неисчисляемые имена существительные. Имена су­ществительные, которые бывают как неисчисляемыми, так и исчис­ляемыми: coffee, tea, juice, soup, paper, work, hair. Единственное и мно­жественное число.

Образование множественного числа:

  • по правилам;
  • путем чередования корневой гласной:

a man – men, a woman – women, a mouse – mice, a foot – feet, a tooth – teeth, a child – children, a goose – geese;

  • путем изменения конечных -f (-fe) на -ves:

half, knife, leaf, life, loaf, self, shelf, thief, wife, wolf.

Множественное число сложных имен существительных, например: grown-ups, boyfriends, sisters-in-law.

Имена существительные, совпадающие по форме в единственном и  множественном числе: a fish – two fish, a deer – five deer, a sheep – a lot of sheep, a species – some species, a means – means.

Имена существительные, оканчивающиеся на -s, употребляемые в единственном числе: названия школьных предметов и наук: mathematics, physics, phonetics, politics, economics; названия видов спорта: gymnastics, athletics.

Имена существительные, употребляемые только во множественном числе: clothes, trousers, jeans, tights, shorts, pyjamas, glasses, scissors, police, stairs, goods.

Неисчисляемые существительные: money, news, advice, knowledge, information, progress, weather.

Притяжательный падеж:

  • имен существительных в единственном и множественном числе;
  • нескольких имен существительных, например: Jack and Jills wedding, Jakes and Peters bikes;
  • имен существительных, обозначающих группу людей: family, class, group, team, party, government, company, organi(s)zation, например: the government’s decision, the company’s success;
  • в выражениях, обозначающих период времени или пространство, например: todays newspaper, the citys area.
  1. Артикль

Основные случаи употребления определенного и неопределенного артиклей. Нулевой артикль.

Употребление артикля с:

  • географическими названиями (стороны света, континенты, стра­ны, города, горы, острова, океаны, моря, реки, озера);
  • названиями улиц, проспектов, площадей, парков;
  • названиями приемов пищи, продуктов питания, блюд;
  • названиями видов спорта, спортивных соревнований;
  • названиями музыкальных инструментов;
  • субстантивированными именами прилагательными the rich, the poor, the young, the old, the sick, the unemployed, the strong, the weak, the elderly;
  • именами собственными (названия кинотеатров, театров, газет, музеев, картинных галерей, фамилии (в форме мн. ч.), называющие всю семью в целом).

Устойчивые словосочетания с:

  • неопределенным артиклем – to have a bath/a shower/a wash, to have a cold, to have a headache/a stomachache, to have a rest, to have a good time, to have a meal, it is a pleasure, it is a pity, it’s a shame, as a result, as a rule, as a matter of fact, at a distance, in a hurry, in a loud/a low voice/a whisper, to go for a walk, to tell a lie, to be at a loss, to do somebody a favour, to make a mistake, to give a hand, once a year/a week/a month;
  • определенным артиклем – the other day, in the morning/the afternoon/the evening, by the way, the day after tomorrow, in the past/the present, on the one hand, on the other hand, in the original, in the middle, in the centre, on the whole, to tell the truth, to tell the time, to keep the house, to make the bed, to lay the table, all the same, at the time, at the moment, in (the) winter/summer/spring/autumn, in the daytime, out of the question, most of the time, the only place (но: an only child), the same opinion, to do the washing up, in the shade;
  • нулевым артиклем – to be/to stay in bed, to get out of bed/town, to be at home/school/college/work, to be in hospital, to go to hospital/ school/college/university/church, at dinner, at present, by mistake, by chance, by name, by accident, from beginning to end, to go home, to leave school/home, by bus/car/train/plane/ship, to stay/invite for lunch/tea/dinner, to do research, to be in trouble, to get into trouble, to lose control, to speak English (но: the English language), at first sight, at midnight/night, from morning till night, all night (through), all day (long), to pay attention to, to have great fun, to take care of, to make fun of, to shake hands with, to ask for permission, to study mathematics/physics/history (но: the history of art), to play football/tennis (но:  to play the piano), for sale, in service, in spite of, in(on) time, in secret, for fun, in fact, in detail, on board the ship, on sale, at hand, out of control, out of date, out of order, out of sight, out of place, step by step, in favour of, in honour of, from east to west, at least, at last, a kind/sort of place.
  1. Имя прилагательное

Степени сравнения имен прилагательных:

  • образование по правилам;
  • особые случаи образования – good, bad, little, many, much, far, near, old.

Усиление сравнительной степени имен прилагательных: a lot, much, far, a bit, a little (longer).

Имена прилагательные после глаголов to taste, to smell, to feel, to look, to sound, to be, to become, to get.

Составные имена прилагательные: kind-hearted.

  1. Имя числительное

Количественные и порядковые имена числительные. Обозначение времени и дат. Субстантивированные имена числительные hundreds of, thousands of, millions of, a dozen (eggs).

  1. Местоимение

Местоимения: личные, объектный падеж личных местоимений; притяжательные, абсолютная форма (mine); указательные; возвратные; неопределенные (some, any, much, many, other, another, no, neither, either, none) и их производные (something, somebody, anything, anybody, nothing, nobody); вопросительные и относительные (who, that, whom, whose, which, what, where, why, when).

  1. Глагол

Временные формы глагола:

действительный залог:

the Present Simple, the Past Simple, the Future Simple;

the Present Continuous, the Past Continuous;

the Present Perfect, the Past Perfect;

the Present Perfect Continuous;

the Future-in-the-Past;

страдательный залог:

the Present Simple Passive, the Past Simple Passive, the Future Simple Passive.

 Used to do, be used to doing для выражения привычных действий.

 Согласование времен.

 Модальные глаголы и их эквиваленты: модальные глаголы с Indefinite Infinitive – can, could, may, might, must, should; эквиваленты модальных глаголов – to be able to, to have to.

 Неличные формы глагола: инфинитив с частицей и без частицы to;

герундий после глаголов to enjoy, can’t stand, to mind, to finish, to start, to remember, to stop, to regret, to like, to love, to hate, to be good at, to be interested in.

Временные формы глагола

действительный залог: the Future Continuous, the Past Perfect Continuous;

страдательный залог: the Present Continuous Passive, the Present Perfect Passive, the Past Continuous Passive, the Past Perfect Passive.

 Сослагательное наклонение.

 Модальные глаголы cant, could, may/might, must с различными видами инфинитива для выражения предположения о возможности/ невозможности выполнения действий.

 Неличные формы глагола: герундий с предложным и беспредложным дополнением и после прилагательных с предлогами.

  1. Наречие

Степени сравнения наречий. Отдельные случаи употребления наречий – too, enough, also.

  1. Предлог

Предлоги места, времени, направления движения. Предлоги с глаголами, прилагательными и существительными.

  1. Союз

Сочинительные союзы: and, but, or, both…and; neither…nor, either…or, as…as, than, while; подчинительные союзы: because, when, till (until), after, before, as soon as, if, though (although), so that, in spite of, despite, as, for, in case; союзные слова: who, whom, whose, which, that, what, where, when, why в различных видах сложноподчиненных предложений.

С и н т а к с и с

Образование и употребление различных типов предложений:

  • повествовательные предложения в утвердительной и отрица­тельной формах;
  • вопросительные предложения – общие, альтернативные, спе­циальные, разделительные вопросы;
  • побудительные предложения в утвердительной и отрицательной формах;
  • безличные предложения с формальным подлежащим it;
  • предложения с оборотом to be going to;
  • предложения с вводной конструкцией There is/There are;
  • сложносочиненные предложения;
  • сложноподчиненные предложения с придаточными определи­тельными, дополнительными, сравнительными, обстоятельственными причины, реального условия и времени, уступительными.

 Порядок слов в предложении.  

Прямая и косвенная речь.

Сложное дополнение после глаголов to see, to hear, to feel, to want, (would) like, to let, to make.

Краткие структуры согласия/несогласия So do I/Neither do I.

Сложноподчиненные предложения с придаточными нереального условия, относящегося к настоящему, будущему или прошедшему; смешанный тип.

Косвенные вопросы.

Сложное подлежащее после глаголов to say, to know, to believe, to think, to consider, to expect.

 

  1. Grammar
  • Tenses
  • Lexical and grammar test. To be, to have, there+be.
  • The Present Indefinite and Present Continuous.
  • Comparison present tense-forms.
  • The Past Indefinite and Past Continuous.
  • Comparison past tense-forms. Active Voice.
  • The Present Perfect.
  • The Present Perfect Continuous.
  • Comparison perfect tense-forms.
  • Present Tenses. The Active voice.
  • The Past Simple and the Past Continuous.
  • The Past Perfect.
  • The Past Perfect Continuous.
  • Past Tenses. The Active Voice.
  • The Future Indefinite and other ways of expressing the future.
  • The Future Continuous, the Future Perfect, the Future Perfect Continuous.
  • Future Tenses. The Active Voice.
  • The Passive Voice. Indefinite tense-forms.
  • The Passive Voice. Continuous and Perfect tense-forms.
  • The Passive Voice vs The Active Voice.
  • Modal Verbs. Can, could, be able, may.
  • Modal Verbs. Must, have to, to be to, need.
  • Modal Verbs. Should, ought to.
  • Type I, II, III.
  • Wish – clauses.
  • The Infinitive.
  • The Gerund.
  • The Participle. Participle I, Participle II.
  • Infinitive Constructions vs Participle Constructions.
  • The Noun. The Case.
  • The Noun. The number.
  • The Article.
  • Personal, possessive and reflexive.
  • Indefinite pronouns.
  • Defining, demonstrative pronouns.
  • The Adjective. Degrees of comparison, word order.
  • Adjectives, ending in –ly, -ed, -ing.
  • The Adverb. Degrees of comparison.
  • The numeral.
  • Prepositions of time, place, direction.
  • Prepositions with nouns, adjectives.
  • Prepositions after verbs.
  • Phrasal Verbs.
  • Text c connectors.
  • Word formation. Nouns.
  • Word formation. Adjectives.
  • Word formation. Verbs.
  • Conversational formulas and phrases.
  • Multicultural studies.
  • Difficult words.
  • Modals: should, ought to, will, would, may, might, can, could, must, have to, need.
  • Passive: forming passive sentences, using passives.
  • Reported speech: reporting people’s words and thoughts, reporting statements, reporting offers, suggestions, orders, intentions, etc.
  • Questions: forming questions, asking and answering questions, wh-questions, question tags.
  • Conditionals and ‘wish’.
  • Relative clauses.
  • Verbs: infinitives, -ing forms.
  • Nouns: countable and uncountable nouns, the possessive form of nouns, compound nouns.
  • Articles: a/an, the, zero article, people and places, holidays, times of the day, meals, etc.
  • Pronouns and determiners: types of pronouns, there… and it…, some, any, no, none, much, many, little, few, a lot, plenty, all, most, both, neither, either, every, each, whole.
  • Adjectives: adjectives ending in –ing and –ed adjectives and adverbs, comparison, prepositions after adjectives.
  • Adverb: position of adverbs, types of adverbs, comparison.
  • Conjunctions and prepositions: although/though/even though, in spite of/despite, in case, unless, as long as and providing/provided, as (reason and time), like and as, as if; for, during and while; by and until, by the time.
  • Prepositions: prepositions after nouns, adjectives, verbs; at, in, on (prepositions of place and time); across, along, over and through; above, over, below and under; between, among; by, beside; during, for, in, over and throughout; by and until; except, besides, apart from and but for; about and on; by and with.
  • Phrasal verbs.
  • Word order.
Cloudim - онлайн консультант для сайта бесплатно.